Organizacja i nadzór nad loteriami
Loterie audioteksowe to gry losowe, w których można wygrać nagrody rzeczowe lub pieniężne. By wziąć udział w losowaniu wystarczy uiścić niewielką opłatę za wysłanie SMS-a lub odpłatne połączenie telefoniczne. Dowiedz się, na czym dokładnie polegają loterie audioteksowe oraz jak się je organizuje!
Organizacja loterii audioteksowej – czym są loterie audioteksowe?
Loterie audioteksowe są akcjami kierowanymi do osób fizycznych, które ukończyły 18. rok życia. Aby wziąć w nich udział, zazwyczaj należy wysłać płatną wiadomość SMS uprawniającą do dołączenia do losowania nagrody rzeczowej lub pieniężnej. Zgodnie z przepisami ujętymi w Ustawie o grach hazardowych, możliwe jest też wykonanie połączenia telefonicznego, ale takie akcje są rzadko spotykane.
Zasady organizacji loterii audioteksowej reguluje Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2020 r. Poz. 2094). Akcja taka jest jednym trzech typów loterii, które można organizować zgodnie z polskim prawem (organizacja czwartego typu, czyli loterii pieniężnej, jest objęta monopolem państwa). Tak jak pozostałe akcje wymienione w art. 2 ustawy zalicza się ją do gier losowych, które wraz z zakładami wzajemnymi i innymi typami akcji klasyfikowane są do kategorii gier hazardowych.
Przy okazji warto zwrócić uwagę na to, że zapis „audioteksowa” jest poprawny. Często można spotkać się z błędnym określeniem „audiotekstowa”, który wydaje się bardziej naturalny. W ustawie zastosowano pierwszą formę i zdecydowanie tylko ona jest prawidłowa. Definicja znajduje się w art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy: „loterie audioteksowe, w których uczestniczy się przez odpłatne: a) połączenie telefoniczne, b) wysyłanie wiadomości tekstowych z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej”.
Do kogo skierowane są loterie audioteksowe?
Loterie audioteksowe są kierowane do osób fizycznych, które osiągnęły pełnoletniość. W art. 27 ust. 2 ustawy wyraźnie jest zaznaczone, że: „w grach hazardowych, z wyjątkiem loterii fantowych oraz loterii promocyjnych, mogą uczestniczyć wyłącznie osoby, które ukończyły 18 lat”.
Cele organizacji loterii audioteksowych
Loterie audioteksowe są organizowane w celu osiągnięcia wymiernych korzyści. Pochodzą one z opłat wnoszonych przez uczestników akcji, którzy muszą wysłać wiadomość SMS, by móc wziąć udział w loterii. Zwykle takie SMS-y są wiadomościami premium, co oznacza, że kosztują przynajmniej 50 groszy netto.
Dawniej, jako audioteksowe, kwalifikowano wszystkie loterie, do których można było dołączyć przez wysłanie wiadomości SMS. Zgodnie z najnowszą wykładnią przepisów zawartych w art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy, akcje, w których uczestniczy się po przesłaniu dowodu zakupu towaru lub usługi za pośrednictwem SMS, są zaliczane już nie do loterii audioteksowych, ale promocyjnych, jeżeli wiążą się z zakupem produktu lub usługi.
Jak zorganizować loterię audioteksową?
Organizacja loterii audioteksowej jest skomplikowanym, wieloetapowym procesem. Wiążą się z nią różne działania o charakterze administracyjnym, które muszą nadzorować Dyrektor Izby Administracji Skarbowej, Naczelnik Urzędu Celno-Skarbowego oraz Naczelnik Urzędu Skarbowego.
Wśród głównych działań związanych z organizacją loterii audioteksowej można wymienić:
- Spisanie treści regulaminu loterii audioteksowej.
- Zdobycie bankowej gwarancji wypłaty nagród.
- Najpóźniej 2 miesiące przez rozpoczęciem loterii – złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia.
- Uiszczenie opłaty za wydanie zezwolenia na urządzenie loterii.
- Poinformowanie o rozpoczęciu działalności Dyrektora Izby Administracji Skarbowej.
- Zawiadomienie właściwego Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego o wszystkich działaniach podlegających kontroli celno-skarbowej oraz zapewnienie o przygotowaniu odpowiednich warunków i środków do jej przeprowadzenia.
- Udostępnienie ewidencji wydanych nagród o wartości m.in. 2 280 zł oraz ewidencji zaświadczeń o uzyskanej wygranej (w celu poświadczenia ewidencji przez opatrzenie przeszycia zamknięciem urzędowym).
- Udostępnienie ewidencji wysokości podatku od gier oraz ewidencji podstaw opodatkowania (w celu poświadczenia ewidencji przez opatrzenie przeszycia zamknięciem urzędowym).
- Przeszkolenie pracowników zajmujących się przygotowywaniem oraz prowadzeniem loterii z zakresu przepisów Ustawy o grach hazardowych oraz regulaminu.
- Przygotowanie druków zaświadczeń uzyskanej wygranej.
- Prowadzenie rejestru zaświadczeń szkolonych pracowników, który powinien zawierać: dane pracownika, datę szkolenia, dane podmiotu wystawiającego zaświadczenie, a także jego numer i poświadczoną kopię (oryginał umieszcza się w aktach osobowych pracownika).
- Zawiadomienie Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego o rozpoczęciu loterii.
- Powołanie Komisji Nadzoru loterii, zarchiwizowanie oświadczeń jej członków o zgodzie na udział w pracach oraz wydanie regulaminu.
- Umieszczenie numeru rejestracyjnego na urządzeniu do gier w widocznym miejscu, w taki sposób, by nie dało się go usunąć, ale by informacje zawierające oznaczenie koncesji lub zezwolenie zostały odpowiednio wyeksponowane.
- Przygotowanie protokołów z bieżących losowań.
- Wystawianie imiennych zaświadczeń o uzyskanej nagrodzie (na żądanie uczestników).
- Po zakończeniu każdego roku kalendarzowego – przedstawienie ewidencji zaświadczeń oraz ewidencji wydanych wygranych właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w celu poświadczenia ich zamknięcia.
- Najpóźniej 30 dni od zakończenia loterii – powiadomienie Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego o przeprowadzonej loterii i przedstawienie raportu z jej organizacji.
- Do 21. dnia miesiąca po każdym kwartale – przekazanie zestawień z danymi ekonomiczno-finansowymi.
- Złożenie deklaracji podatkowej od gier POG 5/5A, a także opłacenie właściwej sumy na rachunek Urzędu Skarbowego.
Lista ta odnosi się do organizatora, który korzysta z urządzenia do gier zgodnie z przepisami, czyli po zrealizowaniu prac wstępnych nie kończy działalności w tym zakresie i ma zamiar przeprowadzać jeszcze podobne akcje. Przepisy, o których mowa, można znaleźć w: Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 8.06.2017 r. w sprawie urządzeń losujących, urządzeń do gier i automatów do gier, zabezpieczenia informacji dotyczących urządzanej loterii oraz uzyskiwania, naliczania i wypłacania wygranych (Dz. U. 2017 poz. 1171), do którego nie ma zastosowania par. 7 ust. 2. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.06.2010 w sprawie zaświadczeń o uzyskanej wygranej oraz ewidencji zaświadczeń i ewidencji wypłaconych (wydanych) wygranych (Dz. U. 2017 poz. 1723).
Powyższy tekst nie może być uznawany za poradę prawną, ale mamy nadzieję, że chociaż w niewielkim stopniu będzie pomocny w organizacji loterii audioteksowej. Lista najważniejszych etapów została opracowana na podstawie wieloletnich doświadczeń i360 Sp. z o.o.
Wśród działań, które nie zostały wymienione, są zadania stricte administracyjne, ponieważ zazwyczaj różnią się od zasad obowiązujących w danej firmie i trudno byłoby je opisać. Można jednak zaliczyć do nich m.in. sporządzenie protokołów wydania nagród, itp.
Loteria promocyjna a audioteksowa. Jakie są różnice?
Obie akcje są podobne do siebie pod tym względem, że umożliwiają wygranie nagród pieniężnych lub rzeczowych na drodze losowania. Co jednak je różni? W loteriach promocyjnych można wziąć udział nieodpłatnie, po zakupie promowanego produktu, usługi bądź innego „dowodu udziału w grze”, a ich uczestnicy muszą mieć ukończone 13 lat. Loterie audioteksowe są płatne, ponieważ wiążą się z wysłaniem wiadomości SMS (ew. wykonaniem połączenia telefonicznego), a osoby mogące brać w nich udział muszą być pełnoletnie.